Muziekfotografie, het verhaal achter de foto: Albumhoes "ROTZAK"
- Wanderbrooks
- 5 mei
- 5 minuten om te lezen

De mensen die mij goed kennen, weten dat ik van twee dingen enorm warm loop: fotografie en muziek. Beide hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in mijn leven en vormen een onmiskenbare bron van inspiratie. Wat eerst een soort bucketlist dingetje was, is nu werkelijkheid geworden. In deze blog wil ik je graag vertellen hoe ik mijn passie voor muziek heb kunnen combineren met mijn liefde voor fotografie en op die manier mijn allereerste albumhoes als professioneel fotograaf heb mogen schieten ,voor de Belgische ban Rotzak.
Ā
Zoals ik eerder in mijn blog over de Eindhoven Cultuurprijs vertelde, werk ik graag samen met andere creatieven. Voor mij is het proces van samenwerking essentieel, omdat het vaak leidt tot een beter eindresultaat. Dit zie je bijvoorbeeld wanneer iemand op mijn fotografie verft of tekent, waardoor een uniek kunstwerk ontstaat. Deze samenwerking tussen verschillende disciplines zorgt voor nieuwe perspectieven en brengt mijn werk naar een hoger niveau. Dit was ook het geval bij de albumhoes die ik heb mogen schieten, waarbij de samenwerking met muzikanten en andere artiesten een belangrijk onderdeel was van het creatieve proces.

Ik kreeg contact met de band nadat ze mijn werk hadden gezien in verband met de Eindhoven Cultuurprijs. Ze waren onder de indruk van mijn benadering en vroegen zich af of ik iets soortgelijks zou willen doen voor hun albumhoes. Ze gaven aan dat ze geĆÆnteresseerd waren in een samenwerking waarbij mijn fotografie het uitgangspunt zou zijn, maar waarbij ook andere artiesten hun creativiteit zouden kunnen toevoegen. Het was een uitdaging, want ze vroegen zich af of het in een zeer kort tijdsbestek mogelijk zou zijn. Dit was een kans die ik niet kon laten liggen, en ik was meteen enthousiast om te kijken hoe we dit in goede banen konden leiden.
Ā
Er was al langer een artiest met wie ik graag wilde samenwerken: Pim, beter bekend als Dutch Bandit. Toen ik hem voorstelde aan de band, was hun enthousiasme meteen te merken. Ze waren namelijk op zoek naar een retro jaren '50 vibe voor de albumhoes, en Pimās stijl en vaardigheden zouden daar perfect bij passen. Ik wist ook al precies wie ik zou kunnen vragen als model: Yma. Haar uitstraling paste perfect bij het concept, en ik had het gevoel dat zij de juiste keuze was om de visuele sfeer van de band te versterken.
Ā

Het album waar we aan werkten, ging over mentale gezondheid en psychische problemen, dus het was essentieel dat de albumhoes deze themaās goed zou weerspiegelen. De visuele uitstraling moest de diepe emoties en de complexiteit van het onderwerp vastleggen. We hadden exact ƩƩn middag om alle ideeĆ«n in fotoās om te zetten, wat zorgde voor behoorlijke tijdsdruk. Ondanks de beperkte tijd was iedereen vastberaden om het beste resultaat neer te zetten, en het voelde alsof we allemaal samenwerkten om iets echt krachtigs en betekenisvols te creĆ«ren. Het was een uitdaging, maar juist die druk maakte het extra spannend en gaf het project een bijzondere energie.
Ā
Wat erg fijn werkte, was dat er mensen van de band aanwezig waren tijdens de fotoshoot. Dit gaf ons de kans om direct feedback te krijgen over wat wel of niet werkte, zodat we snel konden bijsturen en ervoor konden zorgen dat we op de juiste weg zaten. Daarnaast was Pim er ook bij om af te stemmen, zodat alles wat ik maakte goed zou aansluiten bij zijn ideeƫn. Hij zou later aan de afbeelding werken, dus het was belangrijk dat mijn fotografie in lijn was met de visuele richting die hij voor ogen had. Die samenwerking, zowel met de band als met Pim, zorgde ervoor dat we het creatieve proces soepel konden laten verlopen, ondanks de beperkte tijd.
Ā
Omdat de band een goed moodboard had gemaakt en we in de voorbespreking duidelijk hadden besproken wat we wilden, verliep de shoot erg soepel. Dankzij die voorbereiding konden we in ƩƩn middag niet alleen de albumhoes schieten, maar ook de fotografie voor de singles. Het was een efficiƫnte en creatieve sessie, waarin iedereen precies wist wat er van hen werd verwacht, waardoor we optimaal gebruik maakten van de beperkte tijd. De samenwerking tussen de band, Pim en mezelf zorgde ervoor dat we in korte tijd veel werk verzetten, maar tegelijkertijd de ruimte kregen om het creatieve proces te laten stromen.
Ā

Wat af en toe lastig is, is dat het niet vanzelfsprekend dat de klant dezelfde selectie van foto's mooi vindt die jij als fotograaf zou kiezen zo ook in dit geval. Dat is soms een uitdaging, maar het hoort ook bij het werk. Als fotograaf kun je zeker adviseren over welke beelden je zelf het sterkst vindt en waarom, maar uiteindelijk is het de klant die, met hun eigen visie en redenen, kiest welke foto's het beste bij hun project passen. Het is een belangrijk onderdeel van het creatieve proces om de klant ruimte te geven om hun keuzes te maken, terwijl je hen blijft ondersteunen met jouw expertise en inzicht.
Ondanks het feit dat de klant uiteindelijk een andere selectie maakte, ben ik enorm blij en trots op het eindresultaat. Het was een proces van samenwerking, het afstemmen van ideeƫn en het vinden van een balans tussen mijn visie en die van de band. Het eindresultaat weerspiegelt niet alleen de creatieve inspanning van iedereen die erbij betrokken was, maar ook het vertrouwen dat ze in mij stelden als fotograaf. Het is geweldig om te zien hoe de foto's samenkomen met de muziek en het concept, en ik ben trots op wat we gezamenlijk hebben gecreƫerd.
Ā

Het leuke is dat ik in mijn blog over de Cultuurprijs Eindhoven vertelde dat er nieuwe deuren voor me opengingen, en deze opdracht was daar een perfect voorbeeld van. Maar wat ik niet had verwacht, is dat na deze opdracht er nog meer deuren zouden openen. Zo heb ik na het succes van de albumhoes een verdere samenwerking met Dutch bandit kunnen aangaan. Deze nieuwe projecten hebben niet alleen mijn werk naar een hoger niveau getild, maar ook mijn netwerk en mogelijkheden uitgebreid. Het is prachtig om te zien hoe ƩƩn kans, zoals deze, kan leiden tot nieuwe creatieve avonturen en samenwerkingen.
Ā
Wil jij meer te weten komen over wat er allemaal bij komt kijken als professioneel fotograaf e in dit geval muziekfotografie? Blijf dan deze blogs in de gaten houden voor tips, tricks en verhalen die je helpen om je eigen fotografische vaardigheden te verbeteren en meer inzicht te krijgen in het creatieve proces achter de camera. Of je nu net begint of al wat meer ervaring hebt, ik deel graag mijn ervaringen en kennis om jou verder te inspireren!
Comments